Relacja z warsztatów na Jasnej Górze.
Częstochowa 20-30 lipca 2017 roku.
20 lipca 2017 roku, w Domu św. Kaspra ks. Misjonarzy Krwi Chrystusa w Częstochowie, rozpoczęły się Warsztaty Ikonograficzne, zorganizowane przez Fundację In Blessed Art. Tegorocznym tematem warsztatów jest kontemplacja słynnej na całym świecie i obdarzanej niezwykłą czcią, Matki Bożej częstochowskiej. Wspaniałym atutem warsztatów jest bliskość oryginału . Zaledwie kilkanaście minut drogi dzieli uczestników od kaplicy Czarnej Madonny, gdzie mogą spojrzeć w oczy Tej, której wizerunek chcą przenieść na deskę. Całość odbywa się w atmosferze twórczej wymiany zdań na temat warsztatu, ale i modlitwy. Spotkanie ma charakter rekolekcyjny.
Widać to było już pierwszego dnia, kiedy rozpoczęto warsztaty modlitwą w kaplicy, aby spotkać się z Tym, kto je naprawdę prowadzi. Potem przedstawili się wykładowcy, następnie każdy z uczestników miał możliwość powiedzenia czegoś o sobie, podzielenia się swoim doświadczeniem.
Oficjalna inauguracja miała miejsce w pięknej Sali Rycerskiej na Jasnej Górze, gdzie znajduje się jedna z kopii cudownego obrazu. Zwyczajem ikonografów, zgodnie z Rytuałem, każdy z podejmujących pracę nad ikoną otrzymał indywidualne błogosławieństwo na ten czas. Udzielił go ojciec Tomasz Tlałka, paulin – strażnik jasnogórskiej ikony, kładąc rękę na głowach uczestników i wypowiadając słowa specjalnej modlitwy. Każdy z nich otrzymał Rytuał Ikonopisarski, do którego można sięgać przed każdym kolejnym etapem pracy, chcąc pogłębić także jej duchowy wymiar.
Następnego dnia uczestnicy zasiedli do pracy.
Warsztaty odbywają się na trzech poziomach, w trzech technikach. W tym celu uczestnicy podzielili się na trzy grupy. Grupa pierwsza poznaje technikę tempery jajowej, gdyż obecnie widoczny wizerunek Matki Bożej Częstochowskiej został nią wykonany. Grupa druga doskonali technikę złoceń na bolus i poler – gdyż wizerunek posiada bogato złocone suknie i nimb. Trzecia grupa pracuje w niecodziennej, pradawnej technice enkaustyki, którą był malowany pierwotny wizerunek Matki Bożej. Bardziej zaawansowani malują całą ikonę hodegetrii, inni – skupiają się na samej twarzy.
Na początku – dla wprawy, wejścia w temat, oswojenia się z podłożem, pędzlami, aby poszukać kolorów i cieni, przemyśleć kompozycję i proporcje – zaproponowano wykonanie szkiców. Na zalewkasowanej płycie HDF, zwykłą techniką plakatową powstał szereg wizerunków Matki Bożej. Wszystkie te piękne wprawki można będzie oglądać na stronie internetowej Fundacji i wylicytować w naszym sklepie internetowym. Dochód z tych prac zostanie przeznaczony na Kościołowi w Syrii. Zgodnie z założeniem przyjętym na etapie organizacji, warsztaty mają także charakter charytatywny, realizują cel fundacji – pomagania przez sztukę.
Kolejne dni, to dalsze etapy pracy – początek przenoszenia wizerunku na deskę i przygotowanie podłoża pod złocenie. Prawdziwa przygoda z ikoną rozpoczęła się! Każdy z uczestników podjął wędrówkę w swoim tempie, niosąc własne doświadczenie i przemyślenia, rozmawiając z innymi, słuchając uwag prowadzących.
24 lipca dojechał najmłodszy uczestnik warsztatów – gimnazjalista, ministrant, z Czarnowąs koło Opola. Usadowiony tuż obok jednego z prowadzących, który podjął się roli opiekuna, w ciszy i z nadspodziewanym na swój wiek spokojem, całkiem sprawnie doganiał niektórych początkujących, starszych wiekiem, przyjmując od nich wiele cennych uwag. Przyjemnie było trzymać w ręku pudełko z prawdziwym złotem i zbierać potem do niego skrzętnie okruszki pozostałe po pracy.
Piątego dnia warsztatów dołączyła do grupy pani Ewelina – pianistka, organistka, kończąca studia z muzykologii, pasjonatka chorału gregoriańskiego. Jej zadaniem ma być zapoznanie uczestników z podstawową wiedzą na temat śpiewu gregoriańskiego oraz poprowadzenie ćwiczeń praktycznych – prób śpiewu. Za cel postawiono sobie półgodzinne próby śpiewy dwa razy dziennie, pracę nad częściami stałymi mszy świętej gregoriańskiej. Efektem ma być nagranie płyty w wykonaniu uczestników warsztatów. Cel ambitny, ale nie niemożliwy! Może wydawać się dziwne to połączenie w czasie warsztatów różnic wschodu i zachodu, ikony i chorału, ale niewątpliwie jest jedna cecha wspólna: nierozłączność wobec liturgii. Zarówno ikona jak i chorał gregoriański istnieją w pełni jedynie w liturgii, niosąc na swój sposób – dźwiękiem i obrazem – słowo zawarte w Piśmie Świętym.
Czas warsztatu upływał uczestnikom bardzo szybko. Mogli oni jeszcze wziąć udział w historycznym wydarzeniu, jakim było nałożenie nowych koron na jasnogórski wizerunek. Uroczystość bardzo wzniosła i niecodzienna, nie każdemu dane jest brać w nim udział. Wymagała od wszystkich nieco wysiłku - trzeba było wstać o 5:00 rano, by zdążyć.
Nadszedł wreszcie moment błogosławieństwa wykonanych prac. Uczestnicy przynieśli swoje dzieła na Jasną Górę. Tu o. Tomasz zaprosił ich do kaplicy Matki Bożej. W tym historycznym i ważnym miejscu, jakby przed oczami Maryi, dokonało się błogosławieństwo.
Na koniec całego wydarzenia uczestnicy podzielili się swoimi doświadczeniami w czasie warsztatów.
Podziękowania
Chcemy złożyć najszczersze podziękowanie:
Abp Wacławowi Depo – za udzielenie błogosławieństwa całemu przedsięwzięciu warsztatów.
o. Tomaszowi Tlałce – za przyjmowanie nas w jasnogórskim sanktuarium i wspólną modlitwę.
msj. Annie Urszuli – za wszelką pomoc w docieraniu do odpowiednich miejsc na Jasnej Górze (jak radio….)
Radiu Jasna Góra – za rozpowszechnienie informacji o warsztatach, odwiedziny, nagrania…
Ekipie Domu św. Kaspra – za przyjęcie nas i umożliwienie warsztatu.
Sklepowi EDAN S.C. – za świetnie przygotowanie materiałów do warsztatów, ich dostarczenie…
Oczywiście podziękowania należą się również prowadzącym: prof. Romanowi, dr Volodymyrovi i Oleksandrowi.
Gorące podziękowanie również dla wszystkich uczestników – bez nich warsztat nie miałby sensu!
DZIĘKUJEMY!
Fotorelacja:
Prace uczestników wykonane temperą, enkaustyką i techniką złoceń na pulment.
W czasie warsztatów :-)